EA släppte till slut en DX11-patch till Crysis 2 som jag inte var sen att installera. Efter installation så inser jag att min spelrigg inte längre räcker till! Helt galet, men mina dubbla 6990-kort, vilket är de snabbaste korten i världen, kan inte köra spelet!
Det ska tilläggas att jag kör spelet i Ultra-läget i 2560x1440 och med HiRes-textur-packet som EA också släppte. Så den kärver sin mängd minne förstås. Jag vet inte vad det är som inte räcker till, men jag ska testa att sänka några parametrar.
Sen kan jag säga att det är spelbart. Jag får ut kanske en 30-35 FPS, men däremot så får jag en hel del fryslagg när något händer vilket är rätt så störande så klart. Så det är bara helt precis att det laggar tillräckligt mycket för att man ska störa sig på det. Det var egentligen precis likadant när jag byggde min rigg för Crysis 1, som inte heller kunde köra Ultra i DX10 i full upplösning (som var 1920x1200 på den tiden). Min nuvarande rigg äter Crysis 1 till frukost. :)
Men, Crysis 2 i DX11 ser sjukt snyggt ut. När Crysis 2 släpptes till PC så var ju Crysis 1 fortfarande det snyggaste spel som någonsin funnits. C2 var snyggt, men då det kördes i DX9 så var det massvis med grafiskt lulllull som saknades. Med DX11-patchen så är det ett minne blott och Crytek har återigen tagit förstaplatsen, med råge.
Att se solen skina genom röken av ett exploderande alienskepp medan värmen får lufften att dallra är helt sjukt. Det är så snyggt att jag har svårt att tänka mig att något kan bli snyggare. Fast det sade jag ju om Crysis 1 också förstås.