Hoppa direkt till innehåll
Gå med
DSC_5200
Sandman M49
Det är jag som driver www.GameConnect.se, och har gjort det från början. Jag försöker delege...
weblog

Weblog

15
aug
2007

FPS på konsoll

13:24 1348, Inga kommentarer
Jag är gammal quake:are. Jag och mina kollegor körde alltid Quake på lunchen och innan vi gick hem när jag jobbade på ICA Förlaget. Det var ruskigt skoj och jag var faktiskt riktigt duktig på det då och då. Det var i regel jag och Emil som låg i formtoppen och ödmjuka som vi var så överöste vi varandra med komplimanger om hur himla bra den andra var varje lunch.
Nåja, sedan dess så har jag ju strökört en hög FPS-spel. För er som inte ens vet vad "FPS" är så står det för "First Person Shooter" och är ett samlingsnamn för de spel där man ser från spelarens "ögon" och alltså har ett sikte i mitten för att skjuta fiender. I FPS-spel använder man musen för att "vrida på huvudet" och därmed sikta. Så, är alla med? Tänkte väl.
Det här är en produkt för att koppla in mus och tangentbord till Xbox 360. Ironiskt nog så sitter killen och spelar som vid en PC...
Så, att spela FPS spel har i alla år varit exklusivt för just PC, då en mus ju är ett naturligt sätt att sikta på. Inget annat input-verktyg till datorer har en så stor exakthet som musen då man kan styra den ned på pixelnivå, gränssnittets minsta beståndsdel.
Men sen hände något. Microsoft släppte Xbox och slet upp spelet Halo från rötterna av Bungiee (som utvecklade spelet för Mac och PC innan dess) och helt plötsligt så var det fair game med FPS-spel på konsoll. Halo ansågs vara ett av de bästa FPS-spelen som släppts av många och från och med den dagen började FPS-spel dyka upp titt som tätt på konsoll. Snart så visade det sig att vissa FPS-spel var helt exklusiva till konsoll, det fanns inte ens någon PC-version. Vad tusan?
Inte nog med det, helt plötsligt så började konsoll-spelare påstå att det där med FPS var minst lika enkelt med handkontroll som med mus/tangentbord. Men hallå i huvudet? Detta pågick i flera år och jag försökte några gånger och insåg att de alla hade ju verkligen fel. Det går verkligen inte att spela med handkontroll om man är van vid kontrollen man har hos en mus. Dom har ju helt fel!
Nej, det är bara en vanesak upprepade dom, bara man får in det hela så fixar det sig lätt. Så visst, jag lugnade ner mig och sa att jag ska minsann lära mig. Jag går ju faktiskt miste om en hel del spel som folk påstår är bra. Med ett öppet sinne så testade jag Resistance: Fall of Man, Call of Duty, Darkness och Gears of War för att nämna ett par nyligen släppta titlar. Försökte verkligen sätta mig in i kontrollen och vara lugn (lugn i ett FPS-spel? En motsägelse i sig själv!).
Splitfish påstår sig ha en sådan här produkt på gång till PS3, men jag vet inte om den fungerar som det är tänkt i alla spel. Men hur klumpigt känns inte detta? Nåja, bättre än inget antar jag.
Slutdomen: Jag hade rätt! Haha! Så det så! Det går inte! Alltså, det går ju rent fysiskt, men det är en sådan otrolig skillnad på kontrollen mellan en mus och en kontroll så det går bara inte att jämföra. Alla som spelar med kontroll spelar som i slow motion. När man kommit över tröskeln då man faktiskt fått sväng på kontrollen så man inte ser ut som en epileptiker mitt i slagfältet där man står och siktar på molnen och marken om vartannat, så har man ju fortfarande responsen. Det går helt enkelt inte att sätta fyra headshot på fyra fiender som befinner sig på fyra olika ställen utan att man tar tid på sig och verkligen siktar. Jämför mus och handkontroll med om du istället för ratt i bilen hade två knappar. Vill du svänga höger så trycker du på Höger-knappen, varpå bilens hjul svänger åt höger. Trycker du hårdare så svänger den snabbare men den kan aldrig svänga snabbare än ett visst värde, oavsett hur hårt du trycker. Med din ratt bestämmer du själv exakt hur du vill svänga, men med knappen så är det en inställningsfråga. För känslig så åker du i diket på en gång, för okänslig så kan du inte ens åka i rondeller.
Det är nog också därför som de flesta banor i konsoll-FPS:er har fiender i så få riktningar som möjligt, eftersom det är så himla svårt att få en snabb översikt, för man måste ju välja - antingen en hög respons på kontrollen för stora svepande rörelser eller en lägre respons för finliret när man siktar på objekt. Man kan inte få både och som med en mus. eller ratt. Ironiskt nog så är ju en kontroll i form av en ratt oslagbar i bilspel och en äkta joystick oslagbar i flygspel.
Detta är givetvis anledningen till att det flesta FPS-spel på konsoll inte har stöd för mus och tangetbord även om konsollen har anslutningsmöjligheten. För skulle man spela online så är det en orättvis fördel. Offlinespel har haft stöd för dem, dock, men det ser ju helt koko att sitta och huka sig över mus och tangentbord i soffan hemma. Då spelar man ju lika gärna framför datorn.
Om nu bara folk kunde fatta detta och sluta köpa FPS-spel till konsoll så FPS-utvecklarna fokuserar på PC enbart så skulle världen bli en bättre plats, eller något sådant.