Hoppa direkt till innehåll
Gå med
DSC_5200
Sandman M48
Det är jag som driver www.GameConnect.se, och har gjort det från början. Jag försöker delege...
weblog

Weblog

Det här var ett spel jag hade stora förväntningar på. Jag är ju gammal Quake-kille och även om Quake 4 inte var någon direkt höjdare så trodde jag på den här typen av online-spel i GDF/Strogg-miljö. Jag förbokade spelet och var med i dom första betatestningarna och till slut demot.
Ja, vad ska man säga om det? Det är helt klart en rätt blek BF2-kopia, på samma sät som Saints Row är en blek GTA-kopia. Det når liksom inte riktigt fram.
Saker jag hela tiden saknar är Spotted-funktionen i BF2, där man trycker på en knapp och får upp en snabbmeny med kommandon samt en stor "spotted"-knapp som betyder att man sett en fiende. Den informationen skickas då vidare till alla lagspelare och fungerar lite grann som en gemensam radarfunktion. Det saknar jag, tills jag inser att dom radar man kan positionera i ET:QW täcker ett ofantligt stort område, så man ser hela tiden i realtid exakt vart fienden finns. Det är inte så himla spännande.
Sen är spelet överlag dåligt balanserat. Den vanligaste spelformen är "Objective" där man har ett gemensamt uppdrag i laget. Bygga en bro, förhindra monteringen av en laser, hacka en dimensionsportal osv. Det betyder tyvärr att alla spelar på hela kartan fokuserar på en enda sak, så kartan är tom förutom runt en enda punkt, där dom som beskyddar campar järnet medan dom som ska anfalla bara kommer in i horder. Det är inte underhållande att ha en punkt man måste till och sen har fjorton Strogg campandes i hörnen med en headshot i födelsedagspresent. Om och om och om igen...
Image Enemy Territory: Quake Wars
Prisjakt: Enemy Territory: Quake Wars 179 kr
Kategori: FPS, online
Utvecklare: Splash Damage
Release: 2007-09-28
pc

Nej, den typen av power balance man ser i BF2 där man ska hålla flest kontrollpunkter, är ett helt överlägset balanssystem i det här fallet. Och visst, det finns spawn points även i ET:QW som man kan ta över, men dom avgör bara hur lång resväg du har till ditt mål, inte huruvida du är på väg att vinna. Det ger dig en taktisk fördel bara.
Så, det är ingen tumme ner, men det är lite same old, same old. Det är jätteskoj att spela, och det är bra balans mellan soldattyper och fordon i alla fall. Kartorna är bra avvägda och grafiken är mycket snygg. Men den där genuina spelkänslan uteblir tyvärr.
Om någon vill så kan jag sätta upp en ET:QW-server på GameConnect för att se om det blir några som spelar. Hör av er till mig i så fall.
  • comment