ds70212742244522
Det är ju ingen hemlighet att jag föredrar FPS på datorn än på konsoll, så när Dead Space kom så var det ju rätt uppenbart att jag skulle införskaffa den till PC, speciellt efter att ha provspelat demot till PS3 och insåg rätt snabbt att det var helt ospelbart med tanke på hur flimsig kontrollen är.
Glad i hågen skuttade jag ned till Game och köpte på mig en kopia av spelet till PC och satte in den, medan den installerade så kollade jag på filmen Downfall som är en förhistoria till spelet, satte mig i rätt stämning helt enkelt. Det faktum att man nästan kan kolla på en hel film medan ett spel installeras på en PC är ju en annan blog - varför måste man installera spelen 2008? Nåja, som sagt, ett ämne för en annan dag.
Sen startade jag spelet, och märkte snabbt att musen var seg i menyerna, den var inte 1:1 till rörelserna med musen vilket är grymt störande och luktade Windows 95/DOS lång väg, där spelen inte hade direkt tillgång till operativsystems mus-kontroller och därför fick lov att skapa egna musrutiner vilket i regel var bra mycket sämre samt inte byggde på mina hastighetsinställningar.
Sen, i en meny såg jag inställningen "mouse sensitivity". Wtf? Det har jag ju redan ställt in i Windows ju - använd den inställning saftskalle. Men sen började spelet och jag skrek ut i terror över hela nejden! Dom har helt enkelt tagit konsoll-styrningen och knutit den till en mus istället för en analog kontroller! Herrejestanes hur korkade får man vara?
dsshot021024x76826109616
Så. istället för att få ett FPS-spel med skön kontroll över sin kropp så får man i stort sett exakt samma "vingla omkring och skjuta i blindo för man har ingen jävla aningen om vart något är"-känsla som på konsoll. Under all kritik!
Och det är inte segt på ett bra sätt heller, om man nu kan säga så. Det är alltså segt med fördröjning. I till exempel BattleField 2 så kutar man ju omkring som soldat och skjuter helvilt och siktar med musen. Men när man sätter sig i en pansarvagn så siktar man alltså fortfarande med musen, men det går bara långsamma för man har ett stort kanontorn att svänga på. I Dead Space så är det så att du rör musen, och en tiondels sekund senare så rör Isaac sig och samma när man slutar röra musen så tar det en liten stund innan han lyder ens kommando.
61156200807222255131big1607100615
Och detta har inget att göra med att man är i tredjeperson. Jedi Academy är också i tredje person och är jätteresponsivt. Jag vet inte varför man väljer att såga ett spel vid fotknölarna så här. Jag antar att fienderna är så pass sega som dom är (dom hasar sig mest fram på golvet) för att det är utvecklat till konsoll och där är kontrollen så här seg och det är folk vana vid, men att göra samma sak till PC bara för att det inte ska bli för lätt är larvigt. Faktum är att hastigheten på fienderna säkerligen är en siffra i någon konfigurationsfil någonstans så det hade bara varit att anpassa det.
Nej, riktigt dålig stil och spelet blir nästan helt okörbart på grund av det. Förhoppningsvis så kommer dom ut med en patch där dom fixar detta. Jag ska försöka ge det en chans till men det värsta som finns är när känslan i ett spel helt försvinner i frustration över kontrollen, även om det är kameran i Devil May Cry eller fjädringen i bilarna i GTA4 eller som i det här fallet, hur responsiv kontrollen är. Det är trist. Jag vill gå omkring i dessa märka rum och vara skraj för monster, inte svära frenetiskt över kontrollen när dom väl kommer och man kan inte göra något för att utvecklarna har hål i skallen. Suck.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst